onsdag 25 juli 2012

Första reaktionen över Bookers longlist är besvikelse

Nämen, jag har visst inte läst en enda av Bookers långlistade titlar och mina favoriter Zadie Smith, Martin Amis och Ian McEwan kom inte ens med på listan. Detta bådar inte gott. Och fjolårets vinnare, The sense of an ending av Julian Barnes, som jag varit sugen på sedan innan den vann har jag inte heller läst. Utan att peka finger åt något håll drar jag ändå slutsatsen att strategiska felval gjorts... 
Med tanke på att det är Montaignes essäer som upptar min tid för tillfället håller jag ändå huvudet högt, men behöver nu hjälp för att komma ikapp. Är det någon som läst och vill rekommendera någon från långlistan?

6 kommentarer:

  1. Jag blev också lite förvirrad över hur lite man ens kände igen. Var ett par jag var sugen på, får se om jag läser nåt :)

    SvaraRadera
  2. tack! berätta för mig om du läser någon och gillar eller ogillar den. måste få hjälp att välja i denna långa lista...

    SvaraRadera
  3. Jag har inte heller läst någon av dem, vilket känns lite ovant ... Där brukar ju alltid vara någon/några som man redan läst. Är sugen på The Teleportation Accident, dock. Om jag inte minns helt fel var det väl Fiktiviteter som läste + tyckte extremt mycket om Mantels bok också, för inte så länge sen. Kanske kan vara ett tips?

    SvaraRadera
  4. Mantel låter intressant men jag drar mig lite för den eftersom åtminstone den första är så tjock. Som jag minns det var också kritiken väldigt blandad. The teleportation accident är ju en titel som känns väldigt lockande måste jag säga. Gissar att jag kommer att invänta kortlistan och först då läsa någon av dem.

    SvaraRadera
  5. Låter som en plan!
    Jag har faktiskt mest hört extremt gott om Mantel + litar på Fiktiviteters smak esom vi ofta gillar samma, men skräms också en smula av omfånget ...

    SvaraRadera
  6. Javisst, nu är det en plan! Och jag har inget emot tegelstenar i största allmänhet men läser jag så tjocka böcker ska de också vara riktigt läsvärda, annars blir jag jättesur. Gillar inte att lägga ner massor av tid på något som sedan inte visar sig vara mödan värt. Kill your darlings, darlings!

    SvaraRadera

Design by BlogSpotDesign | Ngetik Dot Com