söndag 6 oktober 2013

Prästungen, Fanny Huss och ett ärvt smycke

På 1970-talet var jag sommarguide på Mårbacka. Jag minns när Göran Tunströms alldeles underbara roman Prästungen kom ut. Vi sålde den i butiken och jag funderade länge innan jag köpte den för 63 kr. Vi tjänade 60 kr/dag. Tänk att köpa en ny roman för mer än en dagslön! 

I Juloratoriet, som kom långt senare, skrev Tunström om den bräckliga Fanny Udde vars förebild anses vara Fanny Huss i Sunne. Igår såg jag för första gången ett foto på henne. Runt halsen hade hon det granathalsband jag ärvt av min styvfarmor som köpte flera av hennes smycken.

Fanny Huss*, född Strandell
Fannys halsband, numera mitt
* Fotot på Fanny Huss hittade jag på Nättidningen Rötters hemsida med följande text av Margareta Fredriksson:  "Fanny Strandell vad god vän med Selma Lagerlöf. Hon var hattmodist och hade manufakturaffär som hon år 1900 hade övertagit av sin chef M.E. Wennerström. Hon döpte om rörelsen till Firma Fanny Strandell. Selma Lagerlöf köpte sina hattar hos henne. 1911 gifte hon sig med lantbruksinspektören Henrik Alexander Huss född 1863. Fanny Huss sägs vara en av förebilderna till Göran Tunströms Fanny Udde i Juloratoriet.
(Källa Ulf Dahlberg Sunne: Sammanställning av fastighetsuppgifter.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar