söndag 11 augusti 2013

Jag ska anlägga en trädgård - behöver tips och råd!

Läget idag: En mycket ojämn gräsmatta, proppfull av ogräs och sorkhål, stenhård att gräva i, berg eller stora stenar sticker upp på flera ställen. Alltså vill jag hyvla av hela den nuvarande gräsmattan och höja och jämna till hela tomten med ny jord så det blir möjligt att gräva ner träd och buskar.
Jag har stora planer
Runt omkring tomten (som jag snart vill kunna kalla trädgård) på 1400 kvm är det mycket lummigt med bland annat oxel, syren, hägg, fläder, rönn, tall. Det är själva gräsmattan + en 23 meter lång och knappt 1 meter bred slänt jag vill förfina.
Här syns slänten 

Vilken fantastisk förbättringspotential!
Jag bor i odlingszon 4 och vill ha växter som attraherar fjärilar, bin, humlor, svalor och sädesärlor. Tulpaner ger jag upp om eftersom rådjuren och jag samsas på den här ytan, men jag vill ha tips på andra lökväxter som funkar bra. Gärna en hel del vintergrönt eller sånt som iallafall är fint även på vintern.
En av mina enorma häggar på finsidan av tomten. Allt ser inte nattsvart ut alltså.
Under häggen växer inget gräs så där behöver jag bra marktäckare ca 5x4 meter. Behöver även förslag på marktäckare i slänten, mellan blommorna, för att förhindra ogräs.

Under den stora gamla oxeln är gräsmattan proppfull av förgätmigej. De vill jag gärna ha kvar förstås.
Har funderat på att ha två-tre rätt stora, runda perennrabatter med blommor och grönt blandat. Höga och låga nivåer, olika texturer. Mina favoritblommor är ranunkel, pion, akleja, stockros, vallmo, stjärnflocka, julros, balsamin, luktärt, ros, anemon, jättedaggkåpa

Min stjärnflocka, vansinnigt vacker!


De här två pionsorterna har jag redan. Har dessutom köpt två purpurröda Sword dance och en ljusros Pink dawn som ska planteras.
Ska får hjälp med detta inom någon vecka så behöver verkligen alla goda tips och råd jag kan få. Kan jag exempelvis lämna områden oplanterade och ta itu med dem i vår, eller har ogräset tagit över då? Finns det sånt som är rent olämpligt att plantera så här sent på sommaren?
Förutom rådjur har jag gott om fasaner och harar, men skulle verkligen behöva några igelkottar. Hur gör jag för att få dem att trivas här? Och så har jag en kattuggleholk uppsatt enligt konstens alla regler men ugglorna har ratat den i fyra år nu. Vad göra?

Avslutar med en gammal discodänga, så det blir fart på mig och min medhjälpare. Håll tummarna för att väder och vind samarbetar med oss.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar