söndag 15 september 2013

Svårt att hitta information om kandidaterna i kyrkovalet 2013

Östra Ämterviks kyrka (hembygdskyrka, ej nuvarande)
Jag är medlem i Svenska kyrkan, inte aktiv alls, men skulle aldrig drömma om att inte rösta. Det visade sig bli svårare än jag anat. På lokal nivå fanns två valsedlar: Centern och Samverkan för kyrkan i X församling. Eftersom jag inte vill rösta borgerligt var Centern inget alternativ. Alltså försökte jag söka information om de 24 för mig helt okända kandidater som stod på den andra listan, men det visade sig så gott som omöjligt.

När jag kom till kyrkstugan för att rösta frågade jag om den informationen fanns att söka någonstans och fick veta att de hade funderat på att lägga till ålder på varje kandidat. Ålder spelar dock ingen roll för mig, vad jag vill veta är kandidaternas åsikter och ställningstagande i viktiga frågor för att kryssa in mina tre favoriter. Nu kan jag bara hoppas att den 71-årige man som stod överst på min okryssade lista inte är rasist, antifeminist eller homofob.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar