måndag 3 september 2012

Bilkörning + ljuv musik


Ikväll har jag kört bil, först i solnedgång, sen i fullmåne. Körde genom en allé vid Ekolsunds slott med en gigantisk fullmåne hängande rakt framför mig. Vilken skönhetsupplevelse! Och så lyssnade jag på Prefab Sprout, nästan alltid ett bra val.

Ikväll blev jag helt oironiskt rörd över Vägverkets alla skyltar. Skarp kurva. Viltstängsel upphör. Man känner sig vaggad. Och då är det läge för Beach Boys God only knows, musik som hämtad från himlen.
Eller varför inte ett stycke från samarbetet som nästan fick mig att svimma av lycka; Burt Bacharach och Elvis Costello.
Eller Polarpristagaren Paul Simons och hans kompanjon Art Garfunkels Old friends. Väldigt vacker.
Eller Heart of Gold av Neil Young, "no intro crap, no added stuff, just and only the song." 
Vid det här laget kanske det står klart att jag har noll koll på texterna (fast det vet jag inte eftersom jag har noll koll på texterna), det är bara musiken och rösterna jag bryr mig om. Världens vackraste populärmusikröst tillhörde Karen Carpenter (skruva upp och lyssna bara) som sorgligt nog svalt sig själv till döds. Här är hon och brorsan i gungan.
Natti, natti, nu vaggar jag mig till sömns med Blue Moon av Elvis Presley.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar