torsdag 6 september 2012

Jag behöver filmtips


Min favoritgenre är thriller, helst amerikansk, helst konspirationsthriller. Det ska vara lurendrejeri på hög nivå och jag vill känna mig absolut grundlurad i slutet. En favorit från 80-talet är Ingen utväg (No way out) med Kevin Kostner, Sean Young och Gene Hackman.

Vilken hemsk affisch det var ser jag nu. Nåja, filmen är desto bättre även om åttitalsestetiken nu känns lite svårsmält för mig som varken är modemedveten eller nostalgisk.
En annan ännu större favorit är The talented Mr Ripley med Matt Damon, Gwyneth Paltrow och Jude Law. Otroligt bra film, har sett den sju gånger. Det finns så många oförglömliga scener men min favorit kommer precis i slutet, den i en båthytt. Så fruktansvärt hemskt, har aldrig sett Matt Damon bättre än i den här filmen.
Jag har äntligen börjat skriva upp vilka filmer jag gillar och här kommer ett urval så ni vet på ett ungefär vad ni ska rekommendera:

Chinatown
De misstänkta (Keyser Söze!)
Gudfadern 1 och 2 (bra musik också)
Breach
Monster
Brokeback Mountain
Capricorn One (här grundlades min respekt för helikoptrar, rädsla är ett för starkt ord)
State of play
Saturday night fever (vi tyckte travolta var töntig i sin vita kostym men försökte ändå dansa som honom)
Ömhetsbevis (gråtfilm)
De flesta av Hitchcock och Woody Allen
Fanny och Alexander (med den enastående Gunn Wållgren!)
Taxi driver (med  en mycket ung Jodie Foster)
Pans labyrint
När jag var liten var Hitchcocks halvtimmesrysare mina favoritprogram på tv. Det var nog inte meningen att jag skulle få se dem, men jag var säkert ostoppbar.

PS. Fick massor av tips på Facebook och Twitter så listar dem här: Manchurian candidate, Absolut makt, Murder at 1600. Pianot, Eternal sunshine of the spotless mind (tror jag redan sett de båda). La fée, Made in Dagenham, Les femmes du 6ème étage. The Thomas Crown affair. Memento (har jag sett och gillat). Vid himlens utkant, Buddy the Elf. The Adjustment Bureau. There will be blood, Julie & Julia (har jag sett och gillat). This is England, Black Swan (har sett och gillat jättemycket). Och slutligen ett tips på en bra tv-serie: Love my way. Vilken lycka, tack alla ni som tipsat!




2 kommentarer:

  1. "8 Femmes", en fransk film från 2002 med bland annat Catherine Deneuve. Konstig, rolig, underbar och helt oförståelig =) En man dör och åtta olika kvinnor som är honom nära kan ha gjort det.

    SvaraRadera
  2. tack, låter ju som ett jättebra tips! åker direkt upp på min watchlist.

    SvaraRadera