måndag 28 januari 2013

Önskemål: välskrivna romantiska romaner

Idag har jag jobbat i butik, tipsat om massor av böcker och lyssnat på vad kunderna frågar efter. Ofta är det förstås specifika titlar som efterfrågas, men nästan lika ofta vill kunden ha en speciell typ av bok - påfallande ofta en romantisk roman. Så fast det egentligen kommer ut alldeles för många böcker saknas riktigt omtumlande romaner, såna som det slår gnistor om! Så här tycker jag det ska vara:
  • Stort, starkt och omvälvande. 
  • Gärna romantiskt men inte smetigt eller smörigt. 
  • Välskrivet är en självklarhet, ton- och stilsäkert likaså. 
  • Det ska hända hemska eller fantastiska saker som får stor betydelse i karaktärernas liv, möjligen i generationer. 
  • En långsamhet eller till synes omöjlighet i det romantiska skeendet är önskvärt. Jag minns tv-serien Fem svarta höns (A town like Alice av Nevil Shute) som oerhört romantisk på just det där långsamma viset. Får de över huvud taget varandra?
  • Kärlek eller lycka mot alla odds är bra.
Är det lättare att hitta romantiska filmer än romantiska böcker? Titta till exempel på Sydney Pollacks The way we were från 1973. Katie är en politisk vänsteraktivist, pushig och gåpåig, Hubble är en snygg överklasskille med förströdd personlighet och grunda vänner. Hon ror, han ligger still i båten.
Barbra "Katie" Streisand och Robert "Hubble" Redford
Eller One day, bra bok och bra film! Jag tror att David Nicholls gillar The way we were och att Emma & Dexter hämtat drag från Katie & Hubble.
Anne "Emma" Hathaway och Jim "Dexter" Sturgess
Eller ta Brokeback mountain, denna underbara film! (Boken har jag inte läst.) Stark, dramatisk och otroligt romantisk.
Jake "Jack Twist" Gyllenhaal och Heath "Ennis Del Mar" Ledger
Ungefär som ovan tänker jag alltså. Vill hemskt gärna ha tips om romaner som uppfyller mina kriterier, både som finns i handeln nu och som utgått. Funderar på att ordna en lista.
 

4 kommentarer:

  1. Margit Söderholm! Driver dagg faller regn bl. a. Men jag har för mig att böckerna kom i nån förkortad version för några år sedan, så se till att läsa originalen.

    SvaraRadera
  2. jag älskade den filmen! konstigt att jag inte ens vetat om att den bygger på böcker. margit söderholm har jag hört talas om, men aldrig läst. tack för tips!

    SvaraRadera
  3. jag minns också Fem Svarta Höns. ett spontanlån från vuxenhyllan på bibl för länge sedan.

    i höstas blev jag oväntat starkt berörd av romantiken och passionen i The Song of Achilles. trodde inte ens att det var min genre http://lasdagboken.blogdns.com/2012/index.php?entry=entry120906-201958

    ny, rolig OCH romantisk: You Had Me at Hello http://lasdagboken.blogdns.com/index.php?entry=entry130104-115521

    annars stämmer min eviga favorit, Svindlande Höjder, in på kriterierna ovan

    SvaraRadera
  4. kul med nya tips, tack! hade inte hört talas om "you had me at hello" så den ska jag kolla upp. älskar svindlande höjder, en evig favorit här med.

    SvaraRadera