lördag 20 oktober 2012

Frankfurtmässan, Nobelpriset, Gavin Extence och Liza Gardner

Årets bokmässa i Frankfurt var insvept i ett feberdis för min del men som vanligt massor av intryck. Det första jag fick syn på var den snyggaste utgåvan hittills av Jonas Jonassons dundersuccé Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.


Om man fortsätter på svenskspåret så hittade jag en bok som möjligen är uttryck för tyskarnas kärlek till Sverige. 
Jag besvarar kärleken, Tyskland! 
En som skyltades stort i tysk pocket och på mässan på engelska var Nele Neuhaus spänningsroman Snow white must die.

Strax efter 13.00 passerade jag en liten grupp britter vid Random House UK:s stora monter och råkade höra en av dem säga -We just sort of won the Nobel prize! När jag frågade vem som vunnit tolkade jag svaret som Munro. No, Mo Yan, sa kvinnan. Munro, frågade jag en gång till, kanske för att jag så gärna ville det. No, Mo Yan, sa kvinnan för tredje gången. Ok, if you say so.

På kvällen var jag till Frankfurter Hof för att fira Gavin Extence som skrivit en bok jag hört mycket gott om, The Universe vs. Alex Wood. Jag tog ett kort på honom ifall han kommer att bli en idol när jag läst hans bok.

Sen var jag till Litterturhaus (vars adress är Schöne Aussicht!) på middag med deckarförfattaren Lisa Gardner. Där tappade jag rösten. Sen gick brandlarmet. Brandkåren kom och kollade läget och vi fotograferade Gardner med hjälm, bok och brandmän. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar