måndag 17 september 2012

Margot, Bengt och Ingvars vilda hår

När jag gick på gymnasiet i Karlstad på 1970-talet hade jag en klasskamrat som var SSU:are. Hon pratade om någon som hette Margot, hela tiden. Ingen av oss andra visste vem denna Margot var, men förstod ju att det inte var en vanlig människa.
Nu finns det en hel bok om Margot och det enda konstiga med det är väl att det tog så lång tid. Kvällens releasefest på Kungliga Myntkabinettet dominerades för en gångs skull inte av de vanliga bokbransch-människorna utan av politikerna. Kanske hade varit intressant att fundera över vilka politiker som inte var där och analysera varför?

Ingvar Carlssons hår var helt vilt och hans fru försökte trycka till det flera gånger. Ärligt talat, de båda verkade hur trevliga och harmoniska som helst. Av någon anledning kom Ingvar fram till mig och frågade hur jag känner Margot. Var ju tvungen att erkänna att jag inte känner henne alls, fast försökte dra en kortvariant av gymnasietiden i Karlstad, vilket jag också testade på Margot men hon blev lika flackande som Ingvar. Förmodar att de båda fått Die Nase voll med liknande historier under åren.

Har sträckläst den här boken, började i lördags och det gick verkligen inte att sluta innan jag var klar. Gillar den hur mycket som helst och tycker att Bengt Ohlsson var perfekt för uppdraget.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar