söndag 12 augusti 2012

Nina Ramsby och Åke Edwardson, lika som bär

Påmindes om Nina Ramsby när jag lyssnade på Martina Haags sommarprogram idag (där Haag för övrigt gick till en härlig och rätt subtil attack mot flum och new age. Bra gjort! Vill säga att jag inte alls är främmande för att det finns mycket vi inte kan förklara, att det visst kan finnas andra dimensioner osv, men de som ser övernaturligheter i nästan vad som helst har jag inget till övers för.).

Ok, Nina Ramsby då. Jag är väldigt fascinerad av röster och det fungerar åt båda hållen, dvs vissa älskar jag, andra står jag knappt ens ut med. Ramsbys röst älskar jag! I hennes slamriga genombrottsgrupp Salt ligger den inte så nära mikrofonen, men Bluster är så bra så måste ta med den.
Har ni förresten sett att Ramsby och den fina deckarförfattaren Åke Edwardson är lika som bär? Om ni inte läst hans böcker om kommissarie Winter så är det ett tips. Winter är för övrigt också en musikälskare, fast snarare av svår jazz.

Nina igen, här med Embee
Och nedan med hennes grupp Baxter

Visplattorna från senare år är också bra, men det blir lite jämntjockt, orkar inte lyssna igenom en utan att tröttna lite. Ett par visor åt gången däremot, hur bra som helst!

2 kommentarer:

  1. Visst är hon bra! Och jag skrattar gott åt likheten med Edwardson - nu när du säger det så är de ju lika som bär. Älskar visorna, men precis som du säger en i taget (som noveller en och en, då och då).

    SvaraRadera
  2. hon är fantastisk! och undrar om jag är den enda som påpekat likheten med edwardson? tror inte för ett ögonblick att de skulle likna varann om man ställer dem sida vid sida, men på just de här fotografierna = lika som bär!

    SvaraRadera